söndag 15 maj 2011

Chokladbägare fyllda med jordnötssmör

Efter ett besök i Kanada och USA med eskalerande kolhydratintag och tillhörande hunger så har en strikt LCHF kost fått införas för mig direkt vid hemkomsten. Men den godisbiten som fick mig att riktigt ramla över kanten i Kanada var "Reese" som är chokladbägare med jordnötssmör. Det var också dessa som fick mig att ha problem hemma med att inte äta kolhydrater. Därför försökte jag mig på en liknande godisbit, fast utan så mycket kolhydrater och det jag fick fram var RIKTIGT gott. Mums, och det satte stopp för Reeses då mina egna var betydligt godare och inte lika sötsliskiga! Här kommer mitt första försök till de här. De var snabba att göra men nästa gång kommer jag nog utelämna grädden.
Ingredienser:
50 g Choklad (90%)
1 msk grädde
25 g Smör
25 g Smör
4 msk Jordnötssmör (utan tillsatt socker)
1 tsk Xylitol
1 krm havsalt
1/2 krm vaniljpulver
Små portionsformar

1. Värm choklad, grädde och smör försiktigt ihop. Smöret måste inte vara helt smält, men chokladen måste vara det. Blanda rejält ihop och ställ åt sidan och låt det svalna något.
2. Smält smör och blanda ihop med jordnötssmör. Här försökte jag få en smak som kändes icke-torr i munnen och jordnötssmörblandningen ska vara relativt rinnande.
3. Ta små formar (jag tog stora och fick då inte så många bitar) som du penslar chokladsmeten i. Ställ in formarna i kylen.
4. Ta jordnötssmeten som nu bör ha svalnat och blivit rumstemperatur och häll i xylitolen och saltet och blanda snabbt. Här ville jag att xylitolen saltet inte skulle smälta utan ha lite knastrig känsla.
5. Häll jordnötssmörsblandningen i chokladformarna och ställ tillbaka formarna i kylen.

Godisbitarna är färdiga när allting har stelnat i kylen. Dessa godisbitar smälter snabbt utanför kylen så de ska försvaras i kylen tills det är dags för dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar