torsdag 7 juli 2011

Choklad-banan muffins

Jag har varit sugen på banankaka i några dagar nu och har funderat intensivt på hur jag ska göra detta på ett LCHF-vis även om banan inte är så LCHF. Resultatet blev supergoda muffins. Pofiber fick det att kännas mycket mer som "vanliga" muffins än vad jag ätit innan, men inte helt utan kolhydrater så jag försökte göra dem rätt så små! Men jag kan säga att efter att ha ätit en muffins varje dag i fyra dagar så ökade mitt allmäna matsug tyvärr. Så de hade för mycket kolhydrater för mig... Men de var FRUKTANSVÄRT goda, till och med för icke-lchf:are!

8 st
2 stora ägg
1 dl Semper Pofiber
25 g smör
1/2 dl vispgrädde (40%)
100 g 85% mörk choklad
2 msk kakao
1/2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
lite flingsalt
Smaksättning: 1/2 banan eller lite grovhackade valnötter

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa äggen riktigt fluffiga
3. Smällt smör och hälften av chokladen och häll ner i äggen och därefter vispgrädden
4. Blanda pofiber, vaniljpulver, bakpulver och kakao och häll ner i smeten
5. Skiva bananerna tunt eller grovhacka valnötterna, samt grovhacka resten av den mörka chokladen.
6. Häll upp muffinssmeten i muffinsformar och i bananmuffinsen så tryck ner två smalt hackade bananer så att muffinssmeten täcker bananerna eller strössla valnötterna över muffinsarna och tryck ner lite av dem i smeten.
7. Strössla över den hackade chokladen och ta lite, lite flingsalt över. Saltet har en förmåga att ta fram chokladsmaken så det blir riktigt gott!
8. In i ugnen tills muffinsarna stannat ca 8-10 minJag serverade mina muffins till grädde och någon jordgubbe från trädgården. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar