söndag 10 april 2011

Pannkaka

Här kommer ett av mina lat-recept. Sånt recept som jag gör om jag inte vet vad jag vill äta och inte har så mycket tid. Det är snabbt och gott och går att variera lite med tillbehör. Detta har jag fått inspiration ifrån Anna Halléns kokbok men jag har förändrat efter egen smak. Jag gillar detta receptet eftersom recept med nöt-mjöl ofta blir lite torra i smaken medan detta receptet verkligen inte blir det.

2 portioner
3 ägg
3 dl vispgrädde
1/2 dl husk (vill man ha smala pannkakor får man halvera denna mängden)
1/2 dl kokosflingor
1 dl mjölk


1. Vispa ägg, grädde, husk och kokosflingor (rejält så att inte husken blir i klumpar utan jämt fördelad)
2. Rör i mjölken och låt sedan stå tills husken svällt, ca 10 min
3. Stek i rikligt med smör. Här brukar jag som lat hälla i hela smeten på en gång, steka på låg värme i 5-10 min (tills ovansidan inte rinner) och sen vända på hela pannkakan. Vill man ha smalare pannkakor så stek ca 1/2dl åt gången.

Till detta stekte jag bacon och dagen efter åt jag resterande halva pannkakan med grädde och lite färska jordgubbar. Lyx frukost indeed!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar