söndag 10 april 2011

Pernillas Lasagne verde

Nu har jag provat Hannas recept på pasta och det var verkligen delish!! Jag verkar ha lite mer svårt att få pastan att bli riktigt smal och platt när jag gjorde den så andra gången jag gjorde den så tog jag och blötte en kavel med vatten och jobbade snabbt ut degen. Detta gick lite bättre för mig. Nu har jag även testat att frysa in pastan för att testa hur det blev och jag återkommer med resultat!

4 portioner

Pasta (följ Hannas recept på tillvägagångssätt):
8 ägg
400g färskost (detta ändrade jag från Hannas recept för enkelhetens skull och verkade fungera bra!)
1 dl fiberhusk

Lasagne:
Smör
Olivolja
450g oxfärs
1 stor hackad lök
6 tärnade selleristjälkar
4 pressade vitlöksklyftor
1 oxbuljongtärning
4 dl rödvin
1 msk färsk persilja
1 msk mejram
1 msk basilika
2 msk tomatpuré

Bechamel-sås:
5 dl grädde
2 lagerblad
1 krm muskot

Ost

1. Gör lasagne-plattorna klara följ Hannas recept
2. Hetta upp stekpannan på medelhög värme. Lägg i oxfärsen och stek under omrörning tills den fått färg. Tillsätt lök, selleri och vitlök och stek i 3 min.
3. Lägg i buljongtärningen och rör gradvis i vinet. Salta och peppra och blanda i örterna. Låt sjuda i 35 min. Tillsätt tomatpurén och sjud i ytterligare 10 min.
4. Undertiden köttet står och sjuder så lägg alla ingredienser till bechamelsåsen i en kastrull och låt koka samman till halva mängden. Ta sedan bort lagerbladen.
4. Smörj en ungsäker form och lägg lite köttsås underst och ringla över bechamelsås. Lägg lasagneplattorna och sedan köttfärs och bechamelsås. Fortsätt så till toppen där köttfärs och sedan rikligt med bechamelsås ska vara överst. Riv sedan ost och lägg på toppen.
5. Grädda lasagnen i 190 grader i 35 min, eller tills ytan är guldbrun och bubblar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar