söndag 27 mars 2011

Lasagne


Jag älskar pasta i alla dess former och det är nog den mat jag saknat allra mest sedan jag började på LCHF.  Jag har sökt efter tips på ersättning för pasta, men tidigare inte hittat något bra. Zucchini och aubergine i all ära men jag har saknat tuggmotståndet som riktig pasta ger. Igår hittade jag till min stora lycka ett recept på pasta som jag därför bara var tvungen att prova. Jag valde att göra lasagneplattor, som faktiskt blev riktigt bra och som fick ungefär samma konsistens som färsk pasta. Det kommer definitivt bli fler pastarätter framöver!


Lasagne (4 portioner):

Pasta:
4 ägg
1 1/4 dl naturell färskost
1/2 dl fiberhusk

Ostsås:
3 dl vispgrädde
4 dl riven ost

Köttfärssås:
2 msk smör
600 gr nöt- eller blandfärs
1 gul lök
2 - 3 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
1 köttbuljongtärning
Salt, svartpeppar, oregano, chilipeppar

1. Sätt ugnen på 150 grader
2. Vispa äggen poröst
3. Tillsätt färskost och fiberhusk och vispa ihop.
4. Låt svälla i ca 10 minuter
5. Vispa igen
6. Bred ut smeten tunt på en bakplåtspappersklädd plåt.
7. Grädda i ca 10 minuter
8. Låt svalna och skär sedan lasagneplattor av degen


9. Öka ugnsvärmen till 200 grader.
10. Reducera grädden på låg värme i 10-15 minuter.
11. Gör under tiden köttfärssåsen: Hacka lök och vitlök och fräs i lite smör.
12. Häll i köttfärsen och bryn den.
13. Häll i krossade tomater, buljongtärningen och kryddorna och låt puttra.
14. När grädden reducerats till hälften, ta bort kastrullen från värmen, rör ner osten och låt den smälta.
15. Varva lasagneplattor, köttfärssås och ostsås i en gratängform
16. Grädda i ca 20 minuter eller tills lasagnen fått färg.
17. Servera med en god tomatsallad!

Published with Blogger-droid v1.6.6

6 kommentarer:

  1. Den här rätten önskar jag mig i påsk när ni kommer och hälsar på!

    SvaraRadera
  2. Tips från kocken, för er som ska prova på detta. Använd ett inoljat bakplåtspapper att lägga över smeten och kavla sedan ut den. Det går mycket enklare! Speciellt om man är två som hjälps åt.

    SvaraRadera
  3. Denne pastaen må jeg prøve meg på. Takk for oppskriften!
    Lurer også på om du husker hvor du fant oppskriften hen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr inte... Det här var ju nästan ett år sedan och jag läser så väldigt många recept att jag inte kan komma ihåg var jag hittade just detta. Minns bara att det var på ett forum någonstans.

      Jag har försökt att googla efter ursprungsreceptet nu i efterhand men eftersom det här receptet spridits så mycket så får man så väldigt många sökträffar på andra bloggar istället!

      Radera
    2. Ok. Takk i alle fall :) Nå har jeg også prøvd meg på både tagliatelle og lasagne, og det var jo bare helt nydelig. Lasagnen var storfavoritt!

      Radera
  4. Helt fantastiskt. Vet man inte att det inte är riktig pasta så tror garanterat de flesta på att det är det. Tack!

    SvaraRadera