onsdag 30 mars 2011

LCHF-våfflor!

Glömde fotografera men efter att ha haft våffelfest utan att få smaka en enda våffla så kommer här efter lite trixande det bästa receptet. Vet inte varifrån jag fick receptet eller om det är exakt som de andra som finns på nätet, men detta kan jag i alla fall rekommendera varmt! Jag provade halva smeten utan bakpulver och halva med, och den halvan med bakpulver blev definitivt bättre!

5st våfflor:
1/2 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk fiberhusk
25 g smör
2 ägg
1/2 tsk bakpulver.

Jag blandade ihop allting utom smör och bakpulver och ställde i kylen tills vi fick besökare. Sen slängde jag ner smör och bakpulver när de skulle börja stekas.

Jag stekte dem så de blev åt det gyllen-bruna hållet för då blev de lite knappriga (men inte frasiga, det har jag inte hittat några som blir ännu).

Avnjöts med massa grädde :)

4 kommentarer:

  1. Jag har också letat efter det perfekta våffelreceptet. Det är svårt att få till det där fraset... Men skam den som ger sig, det är bara att fortsätta experimentera! :) Ska definitivt prova det här receptet!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det vi gjorde i helgen blev rätt lyckat. Men man ska alltid prova nya recept. :)

    SvaraRadera
  3. Vilket recept var det? Du kanske kan lägga upp det här! :)

    SvaraRadera
  4. Provade ditt recept idag, men jag hade ingen mjölk så jag tog lite grädde och vatten istället. Våfflorna blev faktiskt frasiga! :-)

    Våfflorna svällde ganska mycket i järnet så ca 1/3 dl smet per lagg räckte...

    SvaraRadera