onsdag 23 mars 2011

Pan pizza

Här kommer ett recept på ett bröd som jag använde som Pizzabröd som fick en smak av pan-pizza, riktigt gott tyckte vi här hemma. Jag utgick från detta receptet och modifierade det lite eftersom vi inte hade allting hemma. Detta passade bra till 3 ordentliga portioner.

2 msk linfrö
2 msk solrosfrö

1/2 dl fibrex

1/2 tsk bakpulver

1/2 msk fiberhusk
2 msk mandelmjöl

2 tsk oregano (valfritt)

1 dl riven ost

2 ägg
1/2 burk Keso

1. Sätt ugnen på 225 grader

2. Jag tog de torra ingredienserna och mixade dem med stavmixern tills allting verkade vara hackat (här hade man bara behövt mixa solrosfröna, linfröna och fibrex).

3. Blanda i ost, ägg och keso

4. Platta ut på bakplåtspapper och kör i ugnen i 15 min

Min tomatsås brukar jag göra på ungefär samma sätt varje gång:

1 gul lök
2-4 vitlökar
1 burk krossade tomater
1 msk oregano
1 msk basilika
1 tsk svartpeppar
1 tsk salt
1 dl vatten

1. Jag steker de finhackade lökarna i olivolja
2. Jag slänger ner resterande ingredienser och låter allting småputtra samman MINST 30 min, gärna längre.

På denna pizzan satsade jag på så mycket pålägg som möjligt så det var ett tjockt lager av ost under skinkan också och sen en mozzarella utströdd. Till detta åt vi pizzasallad gjord på vitkål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar